Dag 1


De scholen zullen vanochtend beraden hoe ze hun leerlingen kunnen voorzien van werk voor thuisonderwijs.
Ik zie dat als materiaal om mijn dag te vullen maar zal daar mijn eigen draai aan geven. Omdat je 1 op 1 werkt zal je veel minder tijd nodig hebben dan op school om hetzelfde te bereiken. Dat betekent: tijd over om andere dingen te leren! Dingen die je op school niet leert maar die je wel leuk vindt of belangrijk zijn in het dagelijks leven.
Ons schema tijdens thuisonderwijs zag er meestal ongeveer zo uit.
07.00 op staan. Omdat we geen wekker hadden en nergens op tijd hoefden te zijn konden we nog even kroelen in bed.
07.30 aankleden en ontbijten
08.15 schoolwerk, toen ik aan alleen maar kleuters thuisonderwijs gaf, deden we een kringetje met liedjes en een verhaal. Probeer een verhaal uit je hoofd te leren. Begin bij een sprookje dat je goed kent. Je zult zien dat de kinderen aan je lippen hangen! Daarna hadden ze vrij spel. (Als je thuis moet werken, kan je dat proberen nu te doen voor een deel)
10.00 pauze met fruit en thee. Je kan dit moment ook nemen om het schoolwerk te evalueren. Wat ging goed, wat was lastig. Wat wil je meer oefenen en wat beheers je al? 
10.30 bewegingsspelletje of even stoeien/yoga
10.45 vervolg schoolwerk jongste kinderen kunnen helpen de lunch voor te bereiden. Of een spelletje.
11.30 beeldende activiteit (schilderen, tekenen, boetseren, knutselen, handwerken.)
12.30 lunch
13.30 naar buiten!
15.00 vrij spel/eigen keuze. Als je thuis moet werken zou je dit nu kunnen doen.
16.30 lezen/ voorlezen/luisterboek
16.45 voorbereiding eten/ koken
17.30 eten.
Onze kids gingen op tijd naar bed, en ik ook. Anders was het voor mij lastig vol te houden en had ik een korter lontje. Ook houd je op die manier tijd over om nog wat te werken 's avonds.
Overigens hield ik me globaal aan de planning en schoof ik daar regelmatig mee. Maar hij was er wel, als basis. Het unschoolen (leerproces los laten en kinderen volledig volgen en laten) werkte voor ons in een huis niet. De oudste kwam later op de dag beter tot spel als hij eerst gestructureerd had gewerkt en we iets van een schema had. Overigens was het werken niet altijd met enthousiasme. Dat is prima niet alles hoeft leuk te zijn in het leven.
Op internet circuleren inmiddels genoeg tips. Laten we elkaar vooral helpen en inspireren. Het is geen wedstrijd!

Wellicht raak je juist in paniek van al die schema's en ouders die volle bak met hun kroost aan de slag gaan. Omdat je juist wil uitandemen na een drukke periode en even niks wil. Dat is ook prima. Ik liet sommige dagen ook zijn beloop maar had wel een voorbereiding achter de hand. Want de wensen van "even niks" van mij en mijn kroost kwamen niet altijd overeen. Waardoor irritaties sneller opliepen. En ook een voorbereiding verzuurt niet. 
Nogmaals kies dus wat bij jou past. Er is hierin geen goed of fout. Maar wel een goede oefening om te voelen wat bij julie past en daar trouw aan te blijven. Deze staat in ieder geval hoog bovenaan mijn "dit-wil-ik-leren lijstje" ;)


Wellicht b๐Ÿ˜‰

Reacties

Populaire posts van deze blog

Laat het los

Vlinder

Mijlpaal